VOORBIJE ACTIES 2024

Het Paradijs op Ottertrotter

Zondag 30 juni 2024 werd het gezellige Tivolipark in Mechelen weer het decor voor het Ottertrotter Festival. vzw Het Paradijs werd gevraagd om een deel van het programma mee in te vullen. Het programmaluik dat Het Paradijs aanbiedt, kleurde Afrikaans en was een vervolg op de tentoonstelling Indépendance Cha Cha in 2023 geopend in Galerie Bleekstraat 7 te Mechelen. Het Paradijs bracht in het Tivolipark drie muzikale bands op het toneel tijdens het Ottertrotter Festival. 


Véronique (Vévé) Mazimpaka is mede dankzij Het Paradijs een bekende naam in Mechelen waar ze al vele jaren les geeft in de Stedelijke Academie. Op uitnodiging van Het Paradijs stelde ze vorig jaar in mARTa een Afrikaanse versie van het Lam Gods tentoon, op ware grootte. Indrukwekkend! Vévé is echter ook al vele jaren met muziek bezig, aanvankelijk met La Fille d’Ernest, nu met Mazimpakas. Met aan haar zijde Mark Vanbinst, de vroegere gitarist van The Scabs, en Rudi De Cremer op drums, bracht Vévé een spectaculaire act. African garage rock noemen ze de muziek die ze brengen. Recent brachten ze ook de elpee ‘Kick Out The Rubbish’ op de markt. Een voltreffer!


Vervolgens trad op de groep Melokan Fusion, gevormd door Oumar Konté uit Senegal, die de kora bespeelt, de Afrikaanse harp met de prachtige klank; Dieu Merci, afkomstig uit Congo,  op de drums; Didier Tcheuileu Pounsi uit Kameroen speelt bas; Maurice Schmitz uit Rwanda ritmische gitaar. Hun fusion muziek bevat Afrikaanse elementen uit verschillende landen, in een cocktail van jazz, akoestische rock en hip-hop. Kortweg Afro-urban.


Bij valavond was het de beurt aan Princesse Mansia M’Bila met haar band die op uitnodiging van Chris Joris voor het eerst naar Mechelen kwam. Zij werd begeleid door Benoit Boschaert, gitaar; Philippe Kanza, basgitaar; David Graff én Chris Joris op de conga’s en ngoma. Het was een van de topacts van het festival. 

De prinses leerde Afrikaanse muziek kennen in Congo, Ivoorkust, Kameroen en Gabon, alvorens zich in 1985 in België te vestigen. Met haar groep bracht ze opzwepende Afrikaanse ritmes. Humor, goed humeur, emotie en feestgevoel waren, zoals steeds, aanwezig in haar act. Met haar betoverende liedjes n    am ze de toehoorders mee naar haar geboortedorp waar ze is opgegroeid. Haar band met Congo blijft heel sterk: van elke verkochte cd gaat een percentage naar een organisatie die werkt met straatkinderen van Kinshasa.


Het Paradijs zorgde ook voor animatie op de foodmarket van Ottertrotter. Daar presenteerden we Lamine Sambou Diabang, afkomstig uit Senegal, en Sang Bah uit Gambia, met percussie en zang. Bovendien zorgde Het Paradijs ervoor dat de Mechelse kunstenaar Rifi Kythouka, afkomstig uit Congo Brazzaville, in een van de festivaltenten een serie schilderijen kon tentoonstellen geïnspireerd door Ottertrotter. Kunstwerken uit het festivalleven gegrepen, waarop en scènes zag met muzikanten met diverse muziekinstrumenten, zwoele dansers en sexy danseressen in zwart en wit. 


Volgens de organisatoren waren er zo’n 7.500 toeschouwers op Ottertrotter. Het Paradijs heeft meer dan zijn steentje bijgedragen tot de revival van het festival. Dat alles in het teken van Indépendance Cha Cha, de nationale feestdag van Congo!

Artistieke duizendpoot Rifi Kythouka in nieuwe galerie Itelier.

Van 15 juni tot 7 juli stelde danser, muzikant, acteur, kunstschilder, striptekenaar, uitvinder... Rifi Kythouka tentoon in de nieuwe galerie Itelier, aan het Bertoudersplein in Mechelen. Het werd een schitterende expo vol kleur en vol levenslust. Tijdens het slotweekend bracht Rifi temidden van zijn eigen schilderijen, in het gezelschap van partner in crime Chris Joris, als toemaatje een schitterend concert vol Afrikaanse klanken.

Rifi Kythouka werd geboren in 1951 in Madingou, Congo-Brazzaville. Op 14-jarige leeftijd richtte hij de vocale groep Les Cols Bleus op in Pointe Noire. Hij volgde toneelopleiding in Brazzaville. Met dit gezelschap reisde hij naar Cuba, Moskou, Tsjechoslovakije, Tunesië, Algerije, Oost-Duitsland... 

In 1976-77 werkte hij voor de Congolese televisie als animator van een humoristisch programma. In 1979 verkaste hij met een beurs naar Parijs om er les te volgen aan het befaamde Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris, een kantelmoment in zijn leven. In de Lichtstad maakte hij deel uit van het Ballet Théatre Lemba en bracht er zijn eerste plaat uit: Secousse croco

In 1983 trad hij op met Afrikaanse dans op het Sfinks Festival. Daar ontmoette hij Chris Joris die hem als percussionist introduceerde bij de groep Bula Sangoma. Een ontmoeting met verregaande gevolgen. Samen brengen ze de cd Mafridji uit. En in 1984 vestigt Rifi zich in Mechelen. Hij produceert er de cd’s Tourbillon, Humbaya met zijn djembéleerlingen en Soukaya met Jo Wolfs

Rifi Kythouka wordt een bekende naam in ons land. Als zanger wordt hij gevraagd door artiesten als Will Tura (Bella Afrika) en als percussionist door Raymond van het Groenewoud (L’Etranger, c’est mon ami). Hij wordt acteur bij de Internationale Nieuwe Scene in het stuk Le Tricolore Triste over het Congo onder Leopold II, en in de Bourla met Tone Brulin. In de film La Promesse van de broers Jean-Pierre & Luc Dardenne vertolkt hij de rol van een waarzegger.

In Mechelen getuigt Rifi ook van sociale bewogenheid. Hij geeft djembelessen aan dak- en thuislozen en doet dat met zoveel enthousiasme dat de groep na 2 jaar repeteren op het hoofdpodium van Ottertrotter kan optreden. Ook geeft hij een tijdlang djembelessen aan gedetineerden in de gevangenis van Mechelen.  

De jongste jaren legt hij zich toe op de schilderkunst waarin hij met kritische, sensuele en humoristische blik kijkt naar de samenleving rondom ons. Hij ontpopt zich ook tot stripauteur met de albums La Traversée Noire, in het Nederlands uitgegeven als De Zwarte Oversteek, over bootvluchtelingen uit Afrika. De tentoonstelling in Itelier toont een bevlogen kunstenaar die letterlijk en figuurlijk veel kleur gebracht heeft in onze stad Mechelen.

Huldebetoon aan vergeten oorlogsheld Johny

De bal ging twee jaar geleden aan het rollen met het onthullende boek van Wannes Peremans, ‘Waar is Johny?’, uitgegeven door Borgerhoff & Lamberigts. Daarin wordt het verhaal verteld van een jonge Mechelaar die tijdens WOII als verzetsstrijder opgepakt, mishandeld werd door de nazi’s en in het beruchte concentratiekamp Dachau terecht kwam waar hij talrijke gevangenen van de dood kon redden. Johny overleefde de hel, keerde terug naar Mechelen, huwde met Rosa Hendrickx, werkte en kluste in allerlei baantjes en was een graag geziene gast op feestjes. Slechts weinigen die weet hadden van zijn heldendaden voor en tijdens de oorlog.


Johny Vosté, geboren in 1924, was wat men noemt ‘een kind van de kolonisatie’. Vader werkte in Congo waar hij een zoon verwekte die hij op 3-jarige leeftijd bij zijn Congolese moeder weghaalde en mee naar België bracht. Johny was een metis en werd in Brussel naar de kostschool gestuurd. 


Na de oorlog leidde hij al bij al een vrij rustig leven in Mechelen. Hij overleed in 1993, een vergeten held. Daar komt nu verandering in. Op 23 juni werd in de Stadsschouwburg in de aanwezigheid van de burgemeester Bart Somers, een delegatie van de Belgische en de Vlaamse regering en Europees parlementslid Pierrette Herzberger-Fofana hulde gebracht aan de vergeten oorlogsheld, Johny Vosté, die niet in de mist van de geschiedenis mag verdwijnen. 


Het Paradijs zorgde voor tussen de sprekers door voor een optreden van Chris Joris die de talrijk opgekomen aanwezigen vergastte op enkele serene Afrikaanse muzikale intermezzo’s. Bovendien gaf Het Paradijs opdracht aan kunstenaar van Congolese afkomst Rifi Kythouka om een portret te maken van Johny Vosté, op basis van een foto uit het boek van Wannes Peremans.

10 jaar Bellemadam

Myriam Sips, de enige echte Bellemadam van Mechelen, is 10 jaar in dienst als Bellemadam. Dat moet gevierd worden, dacht Het Paradijs. En zoals dat van de Paradijzenaars mag verwacht worden, doen ze dat met champagne. Met op het etiket een heerlijke foto van topfotograaf Dries Van den Brande die de Bellemadam in het aanschijn van Margareta letterlijk in de bloemen zet.

Al 10 jaar is Myriam het vriendelijke gezicht van Mechelen en verovert zij de harten van alle bezoekers van de stad. Hoe kunnen we de Bellemadam beter vieren dan met champagne! Vrijdag 10 mei op het terras van De Schakel, achter het standbeeld van Margareta, en zaterdag bij Mieke van de Korenmarkt, werd de Bellemadam door Het Paradijs in het bijzijn van de burgemeester en het bijna voltallige schepencollege in de bloemen gezet. 

Wist u trouwens dat Myriam meer dan 40 jaar in de zorgsector heeft gewerkt? Wist u dat ze ook 50 jaar op de planken heeft gestaan bij diverse Mechelse toneelverenigingen? Wist u ook dat niemand beter dan zij de chansons van Edith Piaf kan zingen? Wist u dat niemand beter is in de promotie van ons mooie Mechelse dialect. Proficiat, Myriam, en bedankt voor de prachtige glans die je onze stad bezorgt!!!

U kunt ook een steentje bijdragen, beste lezer. Bestel een fles champagne met bijgevoegde bestelbon en bezorg Myriam via ons e-mailadres info@paradijsmechelen.be een dankwoordje. Wij zorgen ervoor dat u een persoonlijk antwoordje krijgt van mevrouw Sips. Hoera voor de Bellemadam!!!

Gilbert & Romana

In de maanden mei en juni pakt De Schakel uit met een dubbelexpo van Gilbert Govaerts en Romana Mousky, een bekend kunstenaarskoppel uit Mechelen. Gilbert Govaerts overleed in 2018 op 74-jarige leeftijd, Romana vertoeft sedert vorig jaar in het Hof van Egmont waar ze ter gelegenheid van haar 80ste verjaardag nog een tentoonstelling van haar werk hield.

 

Jongvolwassen in volle flower power waren Gilbert en Romana kinderen van hun tijd. Gilbert, geboren in Leuven, belandde begin jaren 1970 in Mechelen waar hij de kunstenaarscafé’s Herten Aas en De Microbe opzocht. In die laatste herberg stond hij ook enkele jaren achter de tap. Maar zijn passie was het tekenen. Op enkele minuten tijd kon hij een portret maken, niet zomaar een portret, maar een karakterstudie waarbij hij het personage in zijn tijdsbeeld plaatste. 

 

Flower Power

Zo werd Gilbert een belangrijke getuige van de flower-powerbeweging die ook in Mechelen floreerde. Jonge mannen met lange haren, een gitaar op de rug, olifantenpijpen. Vrije jonge meiden in minirok, bloemen in de lange wapperende haren. Het klinkt als een cliché, maar het was een romantische realiteit in een tijd toen alles kon. Verbeelding aan de macht was het motto van deze generatie. Gilbert was er niet alleen getuige van. Hij snoepte er ook van. 

En zo viel hij voor de charmes van de beeldschone Romana die hij op het werk bij Offset Fotogravure De Wespin in Molenbeek had leren kennen, en die model stond voor hem. Zij waren aanverwante zielen en deelden hun passie voor kunst en geschiedenis. Maar tegelijk waren ze elkaars tegenpool: Gilbert, tekenaar pur sang die karakters uitbeeldt in een expressionistische stijl met vette lijnen; Romana, fijngevoelige aquarellist en schilder van abstracte of quasi-abstracte haast poëtische natuuropnames. Haar kleurrijke batikwerk werd meermaals geselecteerd voor exposities bij Kunstambachten van Brabant. “Zij de kleur, ik de lijn”, vatte Gilbert hun passies samen.

Van Gilbert werden niet minder dan 7 tekeningen aangekocht door het Prentenkabinet van de Koninklijke Bibliotheek in Brussel. Van Romana bevindt zich werk in het museum Den Ast in Halle, waar ze vele jaren les gaf in de stedelijke Academie.

De Witte Engel

Hun leven stond in het teken van de kunst. Gilbert tekende van ’s morgens tot ’s avonds. Gefascineerd was hij ook door oude huizen. Zo zag je hem vaak schetsen maken in de stad. Met enkele snelle lijnen tekende hij karakterhuizen: hij kon als het ware in de ziel van een huis kijken. Geen wonder dat Romana en Gilbert zelf een pand met geschiedenis hebben aangekocht, met name De Witte Engel in de Katelijnestraat. Onlangs werd het trouwens door de Stad Mechelen verworven om de vliet die achter in de tuin loopt weer open te kunnen leggen.

De Schakel presenteert nu een dubbeltentoonstelling in Mechelen, met van 11 t/m 25 mei tekeningen van Gilbert uit zijn flower-powerperiode en van 1 t/m tot 15 juni abstracte werken en batiks van Romana. Open elke zaterdag van 10u tot 14u en op afspraak. Inkom gratis!

Expo & Concert

Beniti Cornelis/Willy Van Eeckhout : KlankKleuren

Trio Frank Vaganée


In de maand april pakt Het Paradijs uit met een prestigieuze tentoonstelling. Met Beniti Cornelis (1946-2017) en Willy Van Eeckhout (1943) brengen we twee van de belangrijkste Mechelse kunstenaars vanaf de jaren 1960 samen rond een thema dat hen bindt: de relatie tussen abstracte kunst en jazzmuziek. Het prachtige 17de eeuwse pand Bleekstraat 7 vormt het schitterende decor voor dit uitzonderlijke event.


Die andere Mechelaar, Frank Vaganée, altsaxofonist en artistiek directeur van het Brussels Jazz Orchestra, zal tijdens de vernissage op 5 april enkele improvisaties brengen bij het werk van de beide topartiesten. Zondagnamiddag 21 april zal het Trio Frank Vaganée overigens in een decor van kunstwerken van Beniti Cornelis en Willy Van Eeckhout een uniek concert brengen. Van klankkleuren en kleurklanken gesproken.


Het programma:

  • Vrijdag 5 april – 20u tot 23u: vernissage van de tentoonstelling Beniti Cornelis/Willy Van Eeckhout: KlankKleuren met muzikale interventies van Frank Vaganée. Vrije toegang.
  • Te bezichtigen van 6 april t/m 28 april, zaterdag van 11u tot 18u, zondag van 14u tot 18u.
  • Zondag 21 april, van 15u tot 17u: concert Trio Frank Vaganée


Meer over deze expo en concert, lees hier...


 22/12 (vernissage) 19u – 23/12 tot en met 20/01/24 (elke zaterdag van 10u tot 14u)   
- Clair-Obscur -
De Schakel - Mechelen


Expo naar aanleiding van de zonnewende waarin de overgang van donker naar licht centraal staat. Twee vrouwelijke kunstenaars van de Academie Mechelen die eerder al rond Licht en Donker gewerkt hebben, werden uitgenodigd om samen deze tentoonstelling op te bouwen. 


Gema Albiol Otero is afkomstig uit Spanje. Haar werk ademt een mysterieuze sfeer, soms beklemmend, dan weer vreugdevol. Vaak hanteert ze licht en donker om een spanningsveld te creëren. Worden we in het leven ook niet vaak met licht en donker geconfronteerd?  


In het werk van Shuang Wu staat de menselijke figuur centraal. Het clair-obscur gebruikt zij om de gemoedstoestanden van de mens te accentueren. “Dichtbij kijken, aaien met de ogen. Noli mi tangere. Het net niet aanraken, het strelen met de ogen: goede schilderkunst heeft veel met erotiek te maken…” Aan het woord Hans Martens, directeur van de Academie Mechelen, die deze knappe duo-expositie zal inleiden op 22 december omstreeks 19u in De Schakel.

Shuang Wu

Gema Albiol Otero

_________________________

 Algemeen programma CONSTRUCT EUROPE: 

construct-europe.be/


 Volledige programma in Mechelen: 

www.vlaanderen.be/zie-ons-doen


 Volledig poëzieprogramma in Mechelen in o.a. mARTa: 

www.vlaanderen.be/zie-ons-doen/woordkunst